کاربرد ژئوتکستایل در ساخت و ساز

کاربرد ژئوتکستایل در ساخت و ساز

کاربرد ژئوتکستایل در ساخت و ساز : ژئوتکستایل ها در پروژه های عمرانی برای بهبود خصوصیات خاک مخصوصا خاک های ضعیف مورد استفاده قرار میگیرند همچنین ژئوتکستایل ها قابلیت جداسازی، تقویت، فیلتر کردن، حفاظت و زهکشی خاک ها را دارند.

ژئوتکستایل در پروژه های زیربنایی مانند جاده ها، بنادر، محل های دفن زباله، سازه های زهکشی و سایر پروژه های مهندسی عمران کاربرد های گسترده ای دارند.به کارگیری ژئوتکستال باعث میشود تا اثرات منفی  زیست محیطی پروژه ها کاهش یابد.

ژئوتکستایل نبافته

ژئوتکستایل نبافته با توجه به فرآیند تولید به دو دسته تقسیم می شوند و از پلیمرهایی مانند پلی پروپیلن و پلی استر ساخته می شوند.

این ژئوتکستایلها از الیاف ساخته می شوند و با روش حرارتی، شیمیایی یا مکانیکی یا ترکیبی از روش ها پیوند میابند.

ژئوتکستایل به منظور بهبود ویژگی های خاک قبل از ساخت خاکریزها، خطوط لوله ، سازه های نگهدارنده زمین ،جاده ها، استفاده می شوند. ژئوتکستایل دارای عملکرد فیلتراسیون، بالشتک، ضد آب ، زهکشی، تقویت و جداسازی می شود.

جداسازی ژئوتکستایل

با نصب ژئوتکستایل بین دو خاک مختلف ، مانع از ترکیب دو لایه خاک با یکدیگر میشوند. در نتیجه ویژگی های خاک حفظ میشود.همچنین ژئوتکستایل ها با جداسازی سنگدانه ها از خاک های زیربنایی ریز خواص زهکشی و استحکام را بالا میبرد و با توجه به خاصیت فیلتراسیون آنها از آلودگی خاک جلوگیری میکنند  و جریان آب بدون به خطر افتادن یکپارچگی سازه فراهم میشود.

کاربرد ژئوتکستایل :

در واقع کاربرد ژئوتکستایل در ساخت و ساز بیشمار است.

زیرسازی محل های دفن زباله

زیرسازی در راه آهن

بین بستر و پایه در جاده های آسفالته و بدون آسفالت

محافظ  ژئوممبران و لایه های زهکشی شن و ماسه

فیلتراسیون ژئوتکستایل

ژئوتکستایل ها به علت دارا بودن خواص زهکشی آب را از خود عبور میدهند و لایه های خاک را در جای خود تثبیت میکنند و مانع از مخلوط شدن لایه ها با هم میشوند که این عمل را فیلتراسیون میگوییم.

تقویت ژئوتکستایل

 برای تقویت ژئوتکستایل ها ،در نظر گرفتن اصطکاک یا محدودیت حرکتی بین ژئوتکستایل و خاک ، افزایش مقاومت برش برای بهبود خصوصیات خاک مهم هستند.

آب بندی ژئوتکستایل

مخلوط ژئوتکستایل نبافته با آسفالت میتواند باعث نفوذناپذیری آنها ‌شود .

ژئوتکستایل نفوذناپذیر برای جلوگیری از آلودگی خاک یا آب های زیرزمینی و جلوگیری از هدر رفتن آب آشامیدنی مناسب هستند.

کاربرد ژئوتکستایل در پروژه های عمرانی

زهکشی : ژئوتکستایل با قابلیت فیلتر برای زهکشی در جاده ها، مخازن، دیوارهای حائل، بزرگراه ها، سدهای خاکی،  ترانشه های زهکشی و… استفاده می شوند.

کشاورزی : ژئوتکستایل نبافته برای کنترل گل و لای و بهبود مسیرها استفاده می شود.

کارهای ساحلی : به منظور جلوگیری از فرسایش در سواحل رودخانه ها، کانال ها و دیگر آب ها جلوگیری میکند.

جاده ها : ژئوتکستایل با توزیع نیروهای وارده ، خاک جاده ها را تقویت می کند و به عنوان یک لایه آبگیری سریع در بستر جاده استفاده میشود.

راه‌آهن : ژئوتکستایل‌ برای جداسازی لایه‌های خاک بدون اینکه مانع گردش آب زیرزمینی شود استفاده میشود. همچنین به کارگیری ژئوتکستایل ها مانع جابجایی مواد لایه به طرفین بر اثر ضربه ها و ارتعاشات وار شده بر اثر عبور قطارها می شود.

سایر کاربردهای ژئوتکستایل : به عنوان زیرسازی در  پارکینگ ها، مناطق سبز، دفن زباله ها، پیاده روها ، کانال ها ، امکانات تفریحی، ترانشه های لوله می باشد.