ژئوتکستایل برای سد سازی

ژئوتکستایل برای سد سازی

ژئوتکستایل برای سد سازی

ژئوتکستایل برای سد سازی مناسب است زیرا محافظ غشاء ژئوممبرین است و باعث زهکشی سطحی دیواره سد می شود.

ژئوتکستایل به شکل نمد فشرده و نفوذ پذیر است که از الیاف پلی پروپیلن (PP) و یا از الیاف پلی استر  (PET ) ساخته میشود. برای کاربرد در سدسازی می بایست از ژئوتکستایل نبافته با الیاف پلی پروپیلن (PP)استفاده نمود چرا که جذب آب آن  بسیار کمتر از الیاف پلی استر می باشد و در مقابل مواد شیمیایی مستحکم تر عمل می کنند.

کاربرد ژئوتکستایل به عنوان فیلتر

هنگامی که یک لایه ژئوتکستایل نفوذپذیر بین دو لایه خاک درشت دانه و ریزدانه قرار گرفته شود، زهکشی انجام میشود و از نفوذ دانه های ریز به لایه درشت دانه جلوگیری می شود.

در واقع استفاده از ژئوتکستایل بیشترین کاربرد را در فیلتراسیون پشت دیوارهای حائل دارد و برای جلوگیری از ایجاد فشار هیدرواستاتیکی کاربرد دارد و باعث جلوگیری از ورود ریزدانه ها در اثر حرکت آب میشود.

برای جلوگیری از فرسایش بدنه سدها باید از لایه ی محافظ برای ژئوممبرین استفاده شود تا سد در برابر هجوم امواج آب مقاوم باشد.

کاربرد ژئوتکستایل به عنوان فیلتر

مزایای ژئوتکستایل برای سد سازی

جهت محافظ غشاء ژئوممبرین عمل میکند .

باعث زهکشی سطحی دیواره سد میشود.

محافظت از هر سازه ی خاکی در برابر جریان آب و رطوبت بسیار اهمیت دارد همچنین محافظت از سد ها بسیار اهمیت دارد تا جلوی تخریب گرفته شود و هرگونه خسارت و آسیب به محیط را به حداقل برساند.

امروزه ژئوتکستایلها کاربرد گسترده ای در سد های خاکی دارند و جایگزین فیلتر های دانه ای هستند.

کاربردهای ژئوتکستایل در سد های خاکی

کاربردهای ژئوتکستایلهای نبافته(PP ) در سد ها

ژئوتکستایل نبافته از اتصال الیاف به صورت نمد با ساختار سوزنی و حرارتی می باشد که جهت حفاظت شیب پایاب نسبت به فرسایش

، هدایت روان آب های سطحی و نشت در پائین دست، حفاظت شیب سر آب، ایجاد زهکشی داخلی در سد کاربرد دارد و دارای خصوصیات زیر می باشند:

دارای عمل فیلتراسیون مناسب، برای اندازه های شنی شکسته و مواد باطله

دارای دوام زیاد در مقابل عوامل طبیعی و سازگاری با شرایط انواع خاک و زمین

دارای توانایی در نگهداری ذرات خاک در محل خود

 به طور کلی ژئوتکستایل ها برای مسلح سازی ، جداسازی ، افزایش عمر مفید آسفالت ، حفاظت سازه ای از سواحل و بنادر ، نشت همگون در سازه های دریایی نظیر موج شكن ها ،  زهكشی مناسب ، اضافه نمودن قدرت باربری خاك و آسفالت ، حفاظت از لایه های ژئوممبرین، حفاظت زمین های در حال فرسایش ، حفاظت از لایه های بالادست در راه آهن ،كاربرد دارد.