تفاوت استخر پلیمری و بتنی

تفاوت استخر پلیمری و بتنی

استخرهای پلیمری و بتنی در باغ‌ها و ویلا‌ها، مجتمع‌های تفریحی و آبگرمکن‌ها ساخته میشوند. تفاوت اصلی استخرها در مواد ساخته شده ی آنهاست ، استخر پلیمری از موادی مانند PVC، فایبرگلاس ، پلی اتیلنو لاستیک ساخته شده است و استخرهای بتنی از بلوک‌های بتنی ساخته شده است.

استخر پلیمری دارای مقاومت بالا در برابر سایش، ضربه و شکستگی است و به اشکال مختلفی ساخته میشود.

استخر ساخته شده از بتن دارای وزن بالاتر و قابلیت ساخت در اندازه و شکل‌های محدودتر است.

مزایا و معایب استخرهای پلیمری و بتنی

مزایای استخر پلیمری

استخرهای پلیمری با استفاده از ژئوممبران ها دارای مقاومت و طول عمر بالایی هستند و سبک و زیبا هستند و قابلیت حمل و نقل آسان ‌تری دارند و زمان ساخت سریع و کوتاه دارند.در برابر خراش و شکست مقاوم هستند و هزینه‌ نگهداری و تعمیرات کمتری دارند.ضمنا استخر های پلیمری کاملا در مقابل رطوبت و مایعات عایق میباشند.

معایب استخرهای پلیمری

دارای قابلیت رنگ‌پذیری محدود هستند ، ارتفاع کمتری نسبت به استخرهای بتنی دارند ، دارای استحکام کمتر در دمای بالای هوا دارند و اگر از آب گرم استفاده شود، ممکن است تغییر شکل دهند.

مزایای استخرهای بتنی

دارای ظاهری زیبا در باغ‌ها و فضاها میباشد و در برابر آسیب‌های مکانیکی مقاومت هستند .استخرهای بتنی دارای ارتفاع بیشتری نسبت به استخرهای پلیمری هستند.

معایب استخرهای بتنی

استخرهای بتنی سنگین هستند و زمان ساخت آنها طولانی میباشد و برای ساخت باید هزینه بالایی صرف شود. همچنین عایق کامل رطوبت نمیباشند.

هزینه های ساخت استخر بتنی

هزینه های ساخت استخر بتنی

برای ساخت استخرهای بتنی نیاز به گود برداری، عایق کاری و تهیه مواد اولیه ( بلوک‌های بتنی، فولاد و بتن ) و هزینه نصب و ساخت است.

هزینه های نگهداری استخر پلیمری

هزینه تعمیرات: استخرهای پلیمری نیاز به تعمیرات کمتری دارند .

هزینه تمیز کردن: کف استخرهای پلیمری صاف تر از استخرهای بتنی میباشد و شستشوی آن راحت تر است.

هزینه گرمایش و سرمایش استخرهای پلیمری از استخرهای بتنی کمتر است زیرا برای گرم نگه داشتن آب استخر بتنی، به دلیل جذب بالای حرارت به هزینه بیشتری نیاز است .

بررسی اثرات مایعات شیمیایی بر پایداری استخرهای پلیمری و بتنی

هیچگونه تاثیری بر استخر پلیمری به خصوص که جنس آن از پلی اتیلن باشد ندارد و کاملا در مقابل اسید ها مقاوم هستند.

اثر شیمیایی آب بر استخرهای بتنی

مایع شیمیایی باعث خوردگی فولاد در استخرهای بتنی میشود و باعث حذف کربنات کلسیم از بتن شده و کاهش مقاومت استخر بتنی در برابر خوردگی و نهایتا کاهش پایداری آن را به همراه دارد.

مقایسه مصرف انرژی و حفظ محیط زیست در استخرهای پلیمری و بتنی

1-مصرف انرژی

درساخت استخرهای پلیمری انرژی کمتری مصرف میشود زیرا وزن کمتری دارند و حرارت را کمتر جذب میکنند و برای گرم کردن آب در فصول سرد، انرژی کمتری نیاز دارند.

2-حفاظت از محیط زیست

استخر پلیمری باعث کاهش مصرف آب و کاهش مواد شیمیایی برای تأسیس و نگهداری میشود.پوشش استخر پلیمری باعث کاهش انتشار مواد شیمیایی به آب و هوا می‌شود. اما در استخرهای بتنی خطر نفوذ آب به زیرزمین و آلوده کردن منابع آبی وجود دارد. در نتیجه استخرهای پلیمری دارای مزیت‌هایی مانند مصرف کمتر انرژی و حفظ محیط زیست بیشتر هستند.

مقاومت استخرهای پلیمری و بتنی در برابر ضربه و خراش

مقاومت استخرهای پلیمری

پوشش استخر پلیمری به دلیل جنس و وزن کمتر ، در برابر ضربه و خراش مقاومت بیشتری دارد.در این مقاله تفاوت استخر پلیمری و بتنی را توضیح دادیم .