ژئوسل برای تثبیت شیب

ژئوسل برای تثبیت شیب

شهرنشینی و فعالیت های انسانی و … باعث اختلالات و فرسایش خاک میشود. شکست و ناپایداری شیب ها باعث خسارات زیست محیطی و اقتصادی می شوند که راه حل استفاده از ورق های ژئوتکستایل است که باعث تثبیت شیب میشود.

ژئوسل چیست

مواد اولیه ژئوسل در حقیقت همان ژئوممبران پلی اتیلن سنگین (hdpe) می باشند که بسته به ارتفاع مورد نظر برش خورده و پس از طی چند مرحله کار تکمیلی ،ژئوسل تولید می گردد.

میتوان از ژئوسل برای تثبیت شیب استفاده نمود چرا که ژئوسل ها در خاک نفوذ کرده و مانع سر خوردن ذرات خاک و در نتیجه باعث تثبیت شیب ها می شوند.

شیب ها چیست؟

دامنه های مناظر طبیعی هستند، در سازه های ساخت بشر مانند بزرگراه ها، سدها ، جاده هایی که در مجاورت شیب ها قرار گرفته اند و در پروژه های مهندسی عمران و معدن و کانال ها نیز دیده میشود.

چه چیزی منجر به ناپایداری شیب ها می شود؟

ایجاد تغییرات در خاک ،باعث بی ثباتی در ساختار آن میشود. همچنین برای تثبیت شیب، شناخت عوامل ناپایداری مهم است.

برخی از این عوامل: فرسایش، بارندگی، بارگذاری خارجی، فعالیت های ساختمانی،  زلزله، کاهش سریع و ویژگی های زمین شناسی هستند

محافظت و تثبیت شیب و خاکریزها، در گذشته خسته کننده ، زمان بر و طاقت فرسا بودند اما امروزه ژئوسل در مهندسی محیط زیست، باعث شده است تا تثبیت شیب ها کاری آسان شود

برای تثبیت شیب باید هدف تثبیت، زمان لازم ، هزینه تعمیر و تجهیزات ساخت و ساز را در نظر بگیرید. رایج ترین تکنیک ها تکنیک های هیدرولوژیکی ، تکنیک های هندسی، تکنیک های شیمیایی و مکانیکی میباشد.

چرا ژئوسل برای تثبیت شیب ایده آل است؟

ژئوسل ها انعطاف پذیری، استحکام کششی بالا ، تطبیق پذیری و نفوذپذیری بالایی دارند و برای تثبیت شیب ایده آل هستند همچنین باعث کنترل فرسایش میشوند و کمک به تثبیت خاک، تقویت خاک ، جلوگیری و اصلاح فرسایش، و تقویت احیای پوشش گیاهی میشوند و آن را در امتداد دامنه‌ها ارتقا می‌دهند و از آنها محافظت می‌کنند. بعلاوه با تنوع زمین شناسی خاک سازگار هستند.

چرا ژئوسل برای تثبیت شیب ایده آل است؟

مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش: در برابر تخریب اشعه ماوراء بنفش نور طبیعی خورشید مقاومت است.

دارای کیفیت بالا برای تثبیت کننده های با کارایی بالا میباشد که در برای کاربردهای طولانی مدت مناسب است.

مقاومت بیولوژیکی: مزیت دیگر مقاومت پلی اتیلن در برابر میکروارگانیسم ها است که عمر آن را بیشتر می کند.

روزنه های ژئوسل به عنوان سدهای کنترلی عمل می کنند و روان آب سطحی را کاهش می دهند و در عین حال اجازه می دهند آب از آن عبور کند.

باعث پشتیبانی از ریشه و حفظ رطوبت لازم برای رشد پایدار پوشش گیاهی انتخاب شده در طول شیب میشوند.

 سهولت نصب آن را به عنوان بهترین جایگزین برای راه حل های سنتی و گران کرده است.با شرکت کیا پارس لایه در تماس باشید.