لحاف بتنی برای جلوگیری از هدر رفتن آب

لحاف بتنی برای جلوگیری از هدر رفتن آب

یکی از مهم ترین کاربردهای لحاف بتنی برای جلوگیری از هدر رفتن آب و همچنین کنترل فرسایش خاک میباشد . لحاف بتنی از نخ پلی استر،پلی آمید و یا پلی پروپیلن تولید میشود و همانند کیسه ای پارچه ایست که درون آن با بتن پر میشود و این امر باعث جلوگیری از هدر رفتن آب و فرسایش خاک میشود .

فرسایش سواحل و بستر رودخانه‌ها و هدر رفتن آب و از بین رفتن خاک خسارت هایی هستند که با رعایت برخی نکات و به کار گیری تکنولوژی و مصالح خاص مربوطه میتوانید از آنها جلوگیری کنید.

کارکرد لحاف بتنی در سازه‌های آبی

آبریز رودخانه‌ها، سدها و کانال‌ ، سواحل، بنادر و …  همواره در معرض فرسایش هستند بنابراین باید راهی مناسب در نظر گرفته شود تا جلوی تخریب گرفته شود ،استفاده از لحاف بتنی در این مورد میتواند بسیار کارآمد باشد.

همچنین برای جلوگیری از آب شستگی اطراف پایه‌های پل‌ها و آسیب‌دیدگی آنها میتوان از لحاف بتنی استفاده کرد.

لحاف بتنی یکی از جدیدترین و کارآمدترین روش‌ ها برای حفاظت از ساحل است که بسیار آسان وبا هزینه مناسب می باشدو لذا برای جلوگیری  از هدر رفتن آب در سطوح ناهموار و شیب‌های تند، میتوانید از لحاف بتنی استفاده کنید.همانطور که اشاره شد لحاف بتنی یک قالب پارچه‌ای است که بتن در داخل این لایه‌ تزریق میشود و قابلیت استفاده در کناره یا بستر مسیر آب دارد و باعث جلوگیری از تخریب به دلیل برخورد و نفوذ مداوم آب میشود .

مزایای لحاف های بتنی

لحاف بتنی از جدیدترین و کاملترین روشهاي جلوگیري فرسایش خاك است .

لایه درونی از بتن است که پوشش بستر میباشد.

لحاف بتنی براي محافظت شیب ها استفاده میشود.

همچنین میتوان از لحاف بتنی برای بستر کانالهای انتقال آب، رودخانه ها، سواحل دریاها، سدها، مناطقی که محل ریزش آب هستند، جزیره هاي مصنوعی، خاکریزها، باراندازها، مناطق ساحلی که در معرض جزر و مد آب هستند، خطوط لوله ها و اسکله هایی که توقف گاه قایق ها و کشتی ها استفاده کرد.

این سیستم نیاز به قالب بندی و آرماتور بندی ندارد و رشته هایی که دو لایه زیرین و فوقانی لحاف بتنی را به هم متصل میکنند مقاومت کششی بتن را افزایش میدهند و لذا هزینه های تهیه قالب و آرماتور حذف میگردد و سرعت اجرا بالا میرود.همچنین میتوان از لحاف بتنی در زیر آب و کف رودخانه ها نیز استفاده نمود.

کاربرد لحاف بتنی

کاربرد لحاف بتنی:

حفاظت سواحل

حفاظت از شیب ها

پوشش کانال و خطوط لوله شناور

کنترل کننده فرسایش در مسیر طغیان سیل

محافظت از بستر و دیوار رودخانه ها

ایجاد سیل شکن و دیواره های خاکی در سواحل دریاها

تثبیت بستر رودخانه

پوشش پایه های پل ها

لحاف بتنی در دو نوع FP و ENFP کاربرد گسترده ای دارد

کاربردلحاف بتنی نوعfilter point  یا همان FP  در موارد بالا توضیح داده شد و در نوع Enviroment Filter Point ،لحاف بتنی طوری طراحی میگردد که میتوان روی آن کاشت گیاه انجام داد و علاوه بر حفظ شیب،طبیعتی سرسبز نیز ایجاد نمود.

کیا پارس لایه