ژئوتکستایل برای تقویت سازه ها

ژئوتکستایل مسلح

ژئوتکستایل برای تقویت سازه ها : امروزه از ژئوتکستایل برای فیلتراسیون و جداسازی در پروژه های عمرانی  استفاده می‌شود . ژئوتکستایل به عنوان یک لایه‌  در زیر لایه ژئوممبرین برای سازه‌هایی مانند پل‌ها، دیوارها،تونل ها و بناها استفاده می‌شوند تا بستر مناسبی ایجاد نماید و از ژئوممبرین محافظت کند و در نهایت با عدم ورود رطوبت به سازه ها به کمک ورق های ژئوممبران ، استحکام و مقاومت سازه را افزایش دهند.

کاربرد ژئوتکستایل

تقویت خاک برای ساخت و ساز: بالا بردن استحکام خاک ضعیف و جلوگیری از فرسایش و حرکت خاک.

جلوگیری از رانش خاک در ساحل‌ها

افزایش ظرفیت باربری خاک زیر سازه

کنترل فرسایش در خطوط راه آهن:ژئوتکستایل گزینه مناسبی برای ثبات و تحکیم خطوط راه آهن می باشد.

مهار سازی زیر پی

زهکش مناسب برای پروژه های راه و تونل

حفاظت از ورق های ژئوممبران

بهبود پایداری کلی خاک زیر سازه ها

ژئوتکستایل‌ها از الیاف پلی‌استر، پلی‌پروپیلن تولید می‌شوند و دارای مقاومت کافی در برابر عوامل محیطی، انعطاف‌پذیری و استحکام  هستند.

انواع ژئوتکستایل :

ژئوتکستایل نبافته: از رندوم قرار گرفتن الیاف که در یک روند مکانیکی(سوزن زنی) با هم درگیر شده اند و تشکیل لایه ای به نام ژئوتکستایل نبافته را داده اند ،تشکیل شده است.

ژئوتکستایل نبافته

ژئوتکستایل بافته: در ساخت پارچه ژئوتکستایل بافته از روشی مشابه ساخت سایر پارچه‌های صنعتی استفاده می‌شود تا یک پارچه بافته شده محکم بسازند. نخ های مورد استفاده در ساخت ژئوتکستایل بافته بسیار سبک و محکم هستند و از جنس پلی استر،پلی پروپیلن و یا پلی آمید می باشند که جهت حفظ خصوصیات ژئوتکستایل بافته،می بایست دارای استحکام بسیار بالاتر از نخ های معمولی و ازدیاد طول تا حد پارگی بسیار کمتر از نخ های معمولی باشند.

محدوده استحکامی پارچه ها بر اساس نیاز مشتری متغیر است و با افزایش تراکم و همچنین افزایش وزن می توان خواسته مشتری را برآورده کرد.استحکام کششی پارچه با ازدیاد طول تا حد پارگی آن نسبت عکس دارد،بدین معنی که هر چه استحکام به واسطه افزایش گرماژ بیشتر شود ازدیاد طول کاهش می یابد.

ژئوتکستایل بافته

ژئوتکستایل مسلح: ژئوتکستایل مسلح که ترکیبی غیر قابل تفکیک از ژئوتکستایل نبافته و بافته می‌باشد و دلیل تولید چنین کالایی،حفظ خصوصیات ژئوتکستایل نبافته و بافته در یک واحد است.معمولا در جاهای استفاده می شود که هم، اندازه ذرات عبورکننده از پارچه مورد نیاز باشد و هم استحکام درحالیکه ازدیاد طول کمتری در نظر باشد.

ژئوتکستایل مسلح